![](http://cukisag.blog.hu/media/image/sajat/hellokitty.jpg)
A cukiság a hetvenes években lett a japán kultúra meghatározó eleme, népszerűsége azóta is töretlen.
![](http://cukisag.blog.hu/media/image/sajat/pokemonrepcsi.jpg)
Brian McVeigh és Donald Richie, a japán cukisági trendeket vizsgáló társadalomkutatók arra a következtetésre jutottak, a kawaii ”nem csupán a divat körforgásának egyszeri hóbortja, sokkal inkább a mindennapi élet ’mértékadó’ esztétikuma”.
![](http://cukisag.blog.hu/media/image/sajat/cutejapancsajok.jpg)
A divat világában a cukiság leginkább a fiatal, tízes éveik végén, húszas éveik elején járó nők népszerű trendje: temérdek rózsaszínnel, megszámlálhatatlan fodorral és kizárólag gyerekruhának tetsző öltözettel. A kiegészítőkön pedig kötelező jelleggel valamilyen nagyfejű, nagy szemű rajzfilmfigura szerepel. Összegezve, a kawaii szempontjából ideális magyar valóságban Gyurcsány Ferenc Mazsolás mappával a kezében tárgyal a rózsaszín miniszoknyás, fehér térdzoknis Lamperth Mónikával.
És hogy mi ennek a magyarázata? McVeigh és Richie szerint a kawaii a Japánban jellemző nemi esélyegyenlőtlenséghez köthető. A távol-keleti ország közéletében a nők mindig háttérbe szorultak, sosem volt jelentős feminista áramlat. A kutatók szerint a fiatal nők infantilizálódása egyfajta rózsaszínű kulturális kritika, Hello Kittyvel átitatott segélykiáltás a férfidomináns társadalomban. Ugyanakkor a gyengeség és a védtelenség reprezentációja a kutatók szerint fenn is tarthatja, meg is erősítheti ezt a társadalmi státuszt, az erőtlen, cuki terepen kijelölve a nők „megfelelő helyét”.
Friss cukikommentek